Flies and Spiders

by Marc Daniel Goecke

PŘÍBĚH

Po překonání Mlžných hor a v Bilbově případě i s Prstenem moci v kapse se Thorinova výprava zanořila do Temného hvozdu, kde na ni však čekají další nebezpečí.

V tomto prvním scénáři Hobbit: On the Doorstep se jedná o pokračování prvního dílu ságy (Hobbit: Over Hill and Under Hill), takže i tentokrát budete mít ke svým třem hrdinům k dispozici Bilba (byť jinou verzi, než v první trojici scénářů), který bude pobíhat mezi hráči vždy k tomu, kdo je prvním hráčem, a o něhož nesmíte za žádných okolností přijít. Vzhledem k tomu, že i tentokrát jsou v platnosti pravidla pro kampaň, můžete používat poklady (Treasure karty), které jste získali v první trojici dobrodružství. Navíc „nový“ Bilbo, který se používá v této trojici dobrodružství, může za jeden svůj žeton dohledat kartu pokladu ve svém balíčku, takže poklady budete mít zcela jistě po ruce, když je budete potřebovat.

POPIS JEDNOTLIVÝCH KARET ÚKOLŮ

1AB – Into the Mirkwood (9 žetonů postupu)

Každý hráč si může zamíchat jednu kopii Bilbova prstenu do balíčku. V balíčku střetnutí se dohledá lokace The Spider´s Glade a dá se zatím stranou mimo hru. Následně se odhalí jedna karta za hráče.

Postavy, které jsou v bezvědomí, nemohou plnit úkol, bránit, útočit, sbírat zdroje, spouštět své schopnosti, nemohou být otráveny a nemohou se připravit (kromě efektů, které vysloveně cílí na bezvědomé postavy). 

2AB – Lost in the Dark (-)

Noc byla nejhorší. Byla tak černá, že jste opravdu nemohli vidět vůbec nic. Vlastně skoro nic. Mohli jste vidět oči. Křik ostatních zněl stále slaběji a zdálo se, že se postupně změnil v naříkání a volání o pomoc. Všechny zvuky časem odumřely a Bilbo zůstal sám v absolutní temnotě a tichu.

Po odhalení této karty se odhalí karta úkolu č.3 a vytvoří se oblast pro prvního hráče. Pokud nejsou ve hře jiní hráči, odhoď tuto kartu a každou kartu v oblasti. Všichni ostatní hráči postupují do etapy č. 4.

3AB – Captured by Spiders (11 žetonů postupu)

Bilbo byl šokován, když zjistil, že to, co visí z chuchvalce pavučin před ním, je trpasličí noha. Sem tam dokázal zahlédnout špičku nosu, kapuci nebo chomáč vousů…

Po odhalení této karty se odstraní všechny žetony zdrojů ze všech hrdinů. Všechny postavy s výjimkou Bilba Pytlíka upadnou do bezvědomí.

Postavy, které jsou v bezvědomí, nemohou plnit úkol, bránit, útočit, sbírat zdroje, spouštět své schopnosti, nemohou být otráveny a nemohou se připravit (kromě efektů, které vysloveně cílí na bezvědomé postavy).

Žeton prvního hráče se dále neposouvá. Pokud je tato etapa dokončena, nepokračuje se do etapy 4, dokud neskončí fáze úkolu.

Jako akci lze zaplatit 2 Bilbovy žetony zdrojů, aby se připravila bezvědomá postava.

4AB – Battle with the Spiders (3 žetony postupu)

A pak vypukla bitva. Někteří z trpaslíků měli nože, někteří měli alespoň kameny. Bilbo měl svoji elfí dýku. Znovu a znovu byli pavouci odráženi a mnoho z nich zabito. 

Po odhalení karty úkolu se The Spider´s Glade přidá do oblasti odhalení a dokud je ve hře, nelze na kartu úkolu umístit žádný žeton postupu.

Nadále platí, že postavy, které jsou v bezvědomí, nemohou plnit úkol, bránit, útočit, sbírat zdroje, spouštět své schopnosti, nemohou být otráveny a nemohou se připravit (kromě efektů, které vysloveně cílí na bezvědomé postavy) a že lze zaplatit dva Bilbovy žetony pro připravení bezvědomé postavy.

Pokud hráči splní tuto kartu úkolu, vyhráli hru a získali kartu pokladu s názvem Bilbo´s Magic Ring.

MECHANIKA

Předně se asi bude třeba zastavit nad novým klíčovým slovem, které toto dobrodružství přináší na kartách nepřátel, a to klíčové slovo Venom (jed). Jakmile nepřítel s tímto klíčovým slovem poraní postavu, umístí se na ní jeden poison (také jed, takže uvidíme, jak si s tím případní překladatelé poradí, dejme tomu jí budeme neoficiálně říkat karta jedu), a to tím způsobem, že se vezme vrchní karta hráčského balíčku a umístí se pod dotyčnou postavu, která kartu jedu obdržela. Tyto karty se považují za doplňky s vlastností Okolnost (tudíž je možné s nimi provádět interakce jako se všemi podobnými doplňky) a jakákoliv postava s alespoň jednou kartou jedu je považována za otrávenou (poisoned). Jakmile se počet karet jedu vyrovná s vytištěným počtem životů otrávené postavy, upadne tato postava do bezvědomí (unconsciousness). V daném okamžiku jsou odstraněny všechny karty jedu (na odhazovací balíček) a postava je otočena o 180°. Díky textu na všech kartách úkolů postavy v bezvědomí nemohou plnit úkol, bránit, útočit, sbírat zdroje, spouštět své schopnosti, nemohou být znovu otráveny a nemohou se připravit kromě efektů, které vysloveně cílí na bezvědomé postavy. Připravit se mohou díky efektu „připrav bezvědomou postavu“ („ready an unconscious character“), který vyústí v to, že se postava vrátí do své pozice a může pokračovat v dobrodružství. Prosím, berte na vědomí, že tento článek vzniká v době, kdy česká verze Hobita není ještě lokalizovaná, a že všechny výše i dále použité termíny (venom, poison, poisoned, unconscious) se mohou lišit od české verze, pokud se jí dočkáme.

Než se podíváme na jednotlivé karty a typy karet, možná by stálo za to si nastínit průběh této hry, jak bude pokračovat v jednotlivých etapách (které se na vás tentokrát chystají celkem 4). První etapa je pouze rozjezdová. Pochodujete Temným hvozdem, ale už začínáte narážet na první pavouky, kteří vás na vašem pochodu obtěžují, okusují vás svými nechutnými kusadly a jimi způsobené oděrky už mohou vést k tomu, že se vaše první postavy začínají cítit malátně, ospale a přiotráveně (získávají tak své první karty jedu). Nicméně žádné specialitky zatím nečekejte, prostě jděte dál a snažte se dosáhnout devíti žetonů postupu, abyste se mohli lesem dostat dál. Jakmile se vám to povede, postupujete do druhé části, kde se ale příliš nezdržíte, protože ta vám jen osvětlí, jak bude vaše cesta pokračovat dál. Díky jejímu textu se vaše družina rozdělí na dvě části. Karta vám přikáže odhalit třetí kartu úkolu a vytvořit z ní oblast pro prvního hráče. Všichni ostatní hráči postupují do etapy číslo 4. Už z předchozího popisu jednotlivých karet úkolů to vypadalo složitě, ale je to vlastně vcelku jednoduché. Pokud hrajete sólo variantu, prostě postoupíte do třetí části a řídíte se jejími pokyny. Pokud vás hraje více, do třetí části postupuje jen onen první hráč a všichni ostatní si připraví svojí vlastní oblast s kartou úkolu číslo 4 a budete doufat, že se zase shledáte.

Extrémně zajímavá je právě karta číslo 3, která říká, že jsou odhozeny všechny žetony zdrojů ze všech hrdinů. Jenže to není všechno. Všechny postavy (s výjimkou Bilba Pytlíka samotného) upadnou do bezvědomí. Nezapomeňte, že toto se týká jen prvního hráče, ostatní hráči mají svojí vlastní oblast a svou kartu úkolu. Ve finále to dopadne tak, že Bilbo Pytlík je stejně jako v knižním Hobitovi ponechán svému osudu a osamocen, všechny postavy kolem něj jsou zamotány v kokonech a buď si poradí sám, nebo se musí pokusit je jednu po druhé osvobodit. Žeton prvního hráče se přitom dále neposouvá, takže Bilbo zůstává stále se „svým“ hráčem a nedochází k žádnému míchání oblastí. Jakmile se Bilbovi povede splnit svoji kartu úkolu, pokračuje do 4. etapy (pokud hrajete sólo variantu) nebo se připojíte ke svým společníkům, kteří již ve 4. etapě jsou (ale budeme muset počkat, dokud neskončí fáze úkolu). Za dva žetony z Bilbových zásob pak můžete připravit bezvědomou postavu a získat prvního pomocníka, ale nezapomeňte, že Bilbo o všechny své žetony zdrojů přišel při nástupu do této fáze hry.

Vypadá to sice hodně nepříjemně, ale máte k dispozici Bilbův kouzelný prsten (Bilbo´s Magic Ring), který umožňuje jednak za své vyčerpání a navýšení hrozby o 1 přidat na Bilba 1 žeton zdrojů. Takže vlastně můžete každé kolo uschopnit jednu postavu. Zároveň můžete za navýšení ohrožení o 3 a použití prstenu zrušit veškerá zranění z útoku nějakého nepřítele. To jsou věci, které sice nemůžete používat příliš často, ale pomůžou vám přečkat ten nejdrsnější začátek.

Dejme tomu, že se vám tedy podařilo nějak prosekat ze zajetí pavouků a dostat se do čtvrté části úkolu (ať už samotným nebo se shledat se svými společníky). V tu chvíli do hry nastupuje zatím stranou odložená karta lokace The Spider´s Glade. To je hodně nepříjemná záležitost, protože je imunní vůči efektům hráčských karet a pro vycestování musíte vyčerpat Bilba. Na začátku fáze úkolu si navíc musíte vyhledat v balíčku střetnutí 1 pavouka (nebo 2 pavouky, pokud hrajete ve třech nebo více hráčích) a přidat jej do oblasti odhalení. V této části si tak opravdu pořádně zabojujete, na to můžete vzít jed. Této lokace se rozhodně budete chtít zbavit rychle, a to nejen proto, že dokud je ve hře, nelze na kartu úkolu umístit žádný žeton postupu, čímž se její likvidace stává hlavní podmínkou ukončení hry.

Takto by tedy měl vypadat průběh hry v tom ideálním případě. Rozhodně bude zajímavá ta pasáž, kdy vaší jedinou postavou bude Bilbo Pytlík a nebudete mít k dispozici žádného jiného hrdinu ani postavu. Na té cestě Temným hvozdem, než se dostanete tak daleko, vás ale čeká celá řada potíží a nepřátel, na které si teď posvítíme. Předně to bude několik pavouků jako například Crazy Cob. Se svým průměrným útokem 3 zaútočí po svém odhalení na postavu, která má nejvíce karet jedu. Odpornou vizáží nacucaného klíštěte se může pochlubit Fat Spider, z něhož se nepříjemnost stává až v okamžiku, kdy je ve střetnutí s hráčem, který má alespoň jednu otrávenou postavu. Pak jeho útok naroste na hodnotu 4, jinak má vcelku sympatickou a neškodnou hodnotu 1. Jenže ono se těm jedům stejně příliš nevyhnete, protože třeba takový Lazy Lob po svém odhalení dá jednu kartu jedu každé postavě, která byla vyslána plnit úkol.

Podobně tak činí i číselně nejsilnější pavouk Old Tomnoddy, který dává jednu kartu jedu jako povinný efekt hrdinovi každého hráče na konci kola. Jako své efekty stínu tito pavouci velmi často rozdávají další a další karty jedu, někteří po jedné, jiní hned po dvou, a nejhorší je opět Lazy Lob, který v případě, že bránící postava má nějakou kartu jedu, ji pošle rovnou do bezvědomí.

To tedy byli pavouci, skrze něž si budete muset prosekat cestu Temným hvozdem a ze zajetí jejich sítí. Netřeba připomínat, že všichni z nich nesou klíčové slovo Venom, takže jakékoliv zranění od nich pocházející vyústí v další kartu jedu. Jak je to s lokacemi? Pokud se vám dostanou na místo aktivní lokace, hodně zapeklitě komplikují vaši další cestu, protože například Forest Stream znemožňuje všem otráveným postavám účastnit se plnění úkolu. V tomto případě stačí jedna karta jedu, už pak je postava považována za otrávenou (poisoned) – nezaměňovat s bezvědomou (unconscious), taková postava už nedělá vůbec nic. Giant Web pak snižuje všechny základní statistiky všech postav o 1 za každou kartu jedu. Na druhou stranu mají tyto lokace velmi příjemné efekty jako reakce na své prozkoumání v podobě zahození 4 jedů nebo připravení nějaké již bezvědomé postavy.

No a přes lokace se dostáváme k poslednímu typu karet, kterými jsou zrady. Zákeřnost Caught in Webs vás donutí vybrat jednoho z hrdinů účastnícího se plnění úkolu, odstranit jej z úkolu a následně ho milosrdně poslat do bezvědomí. V plošnou likvidaci takřka všeho se může změnit zrada Poisoned by Spiders, která všem postavám nasází tolik zranění, kolik karet jedu na sobě tyto postavy mají. Pokud už jsou tedy lehce načaté předchozím bojem, může se snadno stát, že Bilbo zůstane osamocen ještě mnohem dříve, než se dostanete do třetí části dobrodružství. V případě, že obě tyto karty přijdou na začátku hry, kdy by neměly mít žádný účinek, nevadí, v tom případě dostanou alespoň nápor, abyste z toho nevyvázli příliš lacino. Další dvě zrady – Fighting Amongst Friends a Weighed Down už nejsou specialitou tohoto scénáře, ale příležitostně na ně narazíte i v jiných dobrodružstvích expanze, a konkrétně v jejich důsledku budou některé postavy vyřazené z plnění úkolu nebo obdrží nějaký ten postih. Podobné to bude i s Black Forest Bats, což jsou nepříliš nebezpeční nepřátelé, ale pokud (se svým útokem 2) zraní nějakou postavu, přichytí se na ní jako Condition (Okolnost) doplněk snižující všechny základní statistiky o 1.

JAK NA NĚJ?

Nejzapeklitější bude vyřešit onen problém, kdy se Bilbo ztratí v lese svým přátelům a bude na chvíli jediným charakterem, který bude muset plnit úkol, bránit se nepřátelům a zároveň je zkoušet pobíjet. Základní kartou se tak musí stát karta Fast Hitch (Pevný uzel), v ideálním případě ve větším počtu kopií, aby to chudák Bilbo všechno stíhal. Dražší alternativou je pak Nečekaná odvaha (Unexpected Courage). Nejste ale odkázaní jen na karty svého balíčku, ale i na vyhledávání pokladů. Předpokládejme, že v nástupu do třetí etapy máte na sobě kouzelný prsten. Pokud ne, udělali jste chybu, a příště ji už nedělejte. Možnost rušení zranění poskytnutá prstenem vás zachrání v případě, že na vás vyleze nějaký nepříjemný nepřítel. Pokud ne, dostanete v prvním „samostatném“ kole jeden žeton díky prstenu a jeden běžnou cestou a můžete probrat jednoho ze svých přátel. Často se snažím „zavolat“ toho, který má na sobě Správce Gondoru, aby mi jeho případné žetony umožnily co nejrychleji vyložit nějakého spojence. V dalším kole už můžete přivábit dalšího hrdinu a postupně se začít z přepadení pavouky vzpamatovávat. Co je neskutečnou pomocí v tomto scénáři, je Žihadlo (Sting). Jednak dává Bilbovi bonusy, takže snáze ustojí útoky i napáchá větší škody sám o sobě, ale je zde také reakce na Bilbovu obranu v podobě odhození vrchní karty balíčku střetnutí. Útočící nepřítel pak dostává tolik zranění, kolik byla hodnota ohrožení zahozené karty, což vám umožní se s nepřáteli snáze vypořádat a s trochou štěstí nějakého slabšího pavouka zabít rovnou (a z hlediska pravidel dokonce ještě předtím, než vám on sám stihne dát nějaké případné zranění). Použití této karty je ale závislé na tom, zda se vám podařilo Žihadlo získat v předchozím dobrodružství (konkrétně v prvním dobrodružství ve sluji zlobrů). Rychlé vzpamatování se ve třetí části, karta Fast Hitch (Pevný uzel) a ustát pavoučí nápor (většinou už v plné sestavě), to jsou hlavní body vaší úspěšné pouti tímto scénářem.

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

V případě Flies and Spiders se již tradičně v případě dobrodružství ze ság expanzí jedná o vyvedený scénář, který hodně věrně kopíruje knižní předlohu a hezky řeší i osamocený postup Bilba Temným hvozdem za záchranou svých druhů. Zároveň díky své přednastavené schopnosti na kartě hrdiny a prstenu umožňuje najít dostatek zbraní pro ono kritické úvodní kolo, kdy je největší pravděpodobnost zkázy. Určitě povedený začátek expanze, a pokud v něm uspějete, můžete se těšit na ještě drsnější setkání se samotným drakem Šmakem.

Autor článku Libor.
Blog autora o kartovej hre “Hra o trůny LCG“.

Reklamy
This entry was posted in Stratégie and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s