The Morgul Vale

Pán Alcaron a Faramir boli zajatí vojakmi z Minas Morgul. Prenasledujete ich únoscov na východ, do toho hrozného údolia.
Boli ste zradení! Pán Alcaron sa odhalil ako spojenec Nepriateľa. Veľký skurut Murzag dostal na povel škratov, ktorí vás majú doraziť, zatiaľ čo Faramira urýchlene prepravujú do Mŕtveho mesta.

Šieste a zároveň posledné rozšírenie 3.cyklu Proti stínu má názov Morgulské údolí. Z predošlých cyklov sme sa už presvedčili, že posledné dobrodružstvo svojou obtiažnosťou vyčnieva ponad predchádzajúce scenáre cyklu. Nie je tomu inak ani v prípade Morgulského údolí. Jedná sa o naozaj náročný súboj s viacerými veliteľmi z radov nepriateľských vojsk. Na tento fakt poukazuje aj to, že počas celej hry nepotrebujeme položiť žiadny žetón postupu na karty úloh. Silného bojového ducha scenára posilňuje nutnosť poraziť v každej časti scenára jedného silného nepriateľa. Toto bude kľúčom k postupu jednotlivými časťami dobrodružstva. Bude to náročné, ale nevzdávajme sa hneď na začiatku. Pred samotnou hrou sa pozrime najprv na rozbor scenára a hracieho balíka, ktorý som použil pri hraní ja.

Karty úloh a cieľa

Scenár má celkovo 3 karty úloh. Prvá má názov Zadní voj a ako vždy, rieši sa tu najprv rozostavenie scenára. Pár kariet pôjde zatiaľ mimo hru a s niektorými kartami v oblasti odhalenia budem začínať. Sú to karta cieľa Do věže, lokácia Morgulské údolí a nepriateľ Murzag. Karta úlohy nevyžaduje žetóny postupu. Na postup scenárom je potrebné poraziť Murzaga. Druhá karta má názov Zrada. Tu príde k odhaleniu skutočnosti, že pán Alcaron zradil. Putuje teda do oblasti odhalenia a podmienkou na postup ďalej je jeho smrť. Netreba žiadne žetóny postupu. Tretia, záverečná karta úlohy s názvom Morgulský jezdec je veľké finále. Do oblasti odhalenia príde Nazgúl z Minas Morgul a lokácia Bílý most. Naviac za každého hráča odhalím 1 kartu stretnutia a pridám ju do oblasti odhalenia. Opäť nie sú potrebné žiadne žetóny postupu na kartu úlohy. Zabitie Nazgúla je cestou k víťazstvu. Všetci traja spomenutí kapitáni nemôžu hru opustiť inak ako ich porážkou. Je to napísané na každej karte úlohy.

Jedinou kartou cieľa, ktorá nemôže opustiť oblasť odhalenia je Do věže. Symbolizuje jednotky Mordoru prepravujúce uväzneného Faramira do veže Minas Morgul. Z tohto dôvodu je zakázané v tomto scenári použiť akúkoľvek kópiu karty Faramira. Na kartu cieľa sa budú pokladať žetóny postupu, o čo sa postarajú rôzne efekty kariet stretnutia, alebo tieňa. Žetóny znázorňujú úspech, alebo neúspech záchrany Faramira. Keď bude na karte cieľa 10 a viac žetónov postupu, tak som prehral. Samozrejme nejaký spôsob ako žetóny postupu z karty cieľa dostať preč existuje, ale v minimálnom množstve.

Lokácie

Prvá lokácia s ktorou sa v hre stretneme je Morgulské údolí. Na základe rozostavenia je od začiatku v oblasti odhalenia. Má ohrozenie 3 a na jej preskúmanie sú potrebné 3 žetóny postupu. Vyššie ohrozenie mi sťaží prvú fázu úlohy. Spolu s Murzagom a ďalšou odhalenou kartou stretnutia sa celkové ohrozenie v oblasti odhalenia môže vyšplhať na vysokú hodnotu. Oveľa podstatnejší je pre mňa povinný efekt lokácie. Na konci kola vráti každý hráč 1 nepriateľa, s ktorým je v stretnutí, do oblasti odhalenia. O to ťažšia bude nasledujúca fáza úlohy a reálne hrozí, že Morgulské údolí nebude preskúmané. Ak sa mi nepodarí zabiť nepriateľa jedným vyhláseným útokom, tak čoskoro bude oblasť odhalenia úplne zahltená.

Ďalšou lokáciou je Morgulská cesta s ohrozením 2 a 5 žetónmi potrebnými na jej preskúmanie. Ohrozením je k hráčom milšia ako vyššie spomenutá, ale treba vynaložiť väčšiu snahu na jej preskúmanie. Odmení ma však svojou reakciou. Po preskúmaní lokácie prvý hráč smie odstrániť 1 žetón postupu z karty Do věže, alebo dať 1 zranenie jednému nepriateľovi v hre. Snáď jediný spôsob ako odoberať žetóny postupu z karty cieľa. Ak sa tam žiadne žetóny nenachádzajú, tak môžem udeliť zranenie nepriateľovi.
Poslednou novou lokáciou je unikátna lokácia Bílý most, ktorej ohrozenie aj počet žetónov na jej preskúmanie je rovný X. X je počet žetónov postupu na karte cieľa Do věže. Most príde do hry v záverečnej časti scenára, kedy sa už očakávajú nejaké žetóny na karte cieľa. Hodnota X je závislá od toho ako sa mi podarilo prejsť scenárom. V najhoršom prípade budem mať v ďalšom kole veľký problém vo fáze úlohy. Našťastie je to už v závere hry, tak predpokladám, že budem dobre vybavený postavami so silou vôle a lokácia by mi nemala spôsobiť väčší problém. Pred prechodom do záverečnej časti scenára je dobré nemať aktívnu lokáciu, aby sa dalo do Bílého mostu ihneď vycestovať.
Poslednou lokáciou je Skřetí ležení. S touto som sa už stretol v iných scenároch. Má ohrozenie 5 a na jej preskúmanie sú potrebné 2 žetóny postupu. Lokácia je vážnym problémom. Jej ohrozenie je naozaj vysoké a dokáže úplne zničiť fázu úlohy. Pasívna schopnosť zakazuje položiť žetóny postupu na Skřetí ležení v oblasti odhalenia, ak sa v hre nachádza nepriateľ s vlastnosťou Skřet. V tomto scenári nebude o nepriateľov tohto druhu núdza. Preskúmať by sa dala napríklad doplnkom Asfaloth a práve toto blokuje jej schopnosť, aby lokácia plne zužitkovala vysoké ohrozenie. Jedinou radou je vycestovať hneď ako sa naskytne možnosť.

Nepriatelia

Začnem tým najnáročnejším čo môžem stretnúť v tomto scenári a to kapitánmi. Prvý sa dostane do hry Murzag. Jeho ohrozenie je 2, sila útoku 5, sila obrany 2 a má 7 bodov zdravia. Murzag má vlastnosti Skřet, Skurut, Kapitán. Cena stretnutia 30 mi dáva trocha času, aby som sa na neho pripravil. Keď sa však s ním stretnem, chcem ho poraziť čo najskôr. Nie je nič príjemné brániť viackrát silu útoku 5. Vysoký počet bodov zdravia vypovedá o tom, že na zabitie Murzaga budem potrebovať viac postáv. Dôvod prečo nie je dobré nechať opakovane útočiť Murzaga je okrem jeho sily útoku aj jeho povinná akcia. Ak zaútočí, musím odhaliť kartu z vrchu balíka stretnutia. Pokiaľ je to nepriateľ, príde do stretnutia s brániacim sa hráčom. Keďže je to ešte v čase útokov nepriateľa, pridaný nepriateľ na mňa zaútočí. Doporučujem poriadne sa pripraviť na stret s Murzagom a keď k tomu príde, okamžite ho zabiť. V tú chvíľu však vstúpi do hry ďalší kapitán.
Nie je to nikto iný ako Pán Alcaron, ktorý zradil. S ohrozením 3, silou útoku 4, silou obrany 3 a 5 bodmi zdravia na mňa zaútočí hneď v prvej fáze boja vďaka jeho cene stretnutia len s hodnotou 10. Má vlastnosti Gondor, Zrádce, Kapitán. Útočiť bude o niečo slabšou silou ako Murzag, ale je to stále nadpriemerný útok. Tiež druhý kapitán má povinné efekty. Prvý prikazuje položiť žetón postupu na kartu cieľa Do věže, keď Pán Alcaron zaútočí. Druhý povinný efekt hovorí, že Alcaron zaútočí znova ak dostane kartu tieňa bez efektu tieňa. Pre každý ďalší útok sa prideľuje nová karta tieňa. Veľmi nepríjemný efekt, ktorý dokáže vyrobiť viacero útokov jednej postavy za sebou. Dobrá správa je, že ma potrápi len v jednej fáze úlohy, lebo jeho cena stretnutia mu zabezpečí okamžité stretnutie so mnou. Tak ako pri prvom kapitánovi môžem poradiť len jedno, okamžite sa ho zbaviť. To ma však privedie k tretiemu a zároveň poslednému kapitánovi.
Záverečný súboj zvediem s Nazgúlom z Minas Morgul. Ten má ohrozenie 4, silu útoku 7, silu obrany 4 a 5 bodov zdravia. Jeho vlastnosti sú NazgúlKapitán. Tieto hodnoty pocítim na vlastnej koži okamžite, lebo Nazgúl má cenu stretnutia 1. Očakávam epický súboj, o čom hovorí najmä jeho sila útoku. Nebude to pre mňa vôbec jednoduché. Chce to naozaj výborne vyzbrojeného hrdinu, alebo zopár lacných spojencov, ktorých obetujem pre úspech misie. A aby som to mal ešte ťažšie, Nazgúl má dve pasívne schopnosti. Prvá zakazuje pripojiť k nemu doplnky. Druhá zníži všetky poškodenia, ktoré dostane na 1. Znamená to, že Nazgúla nezabijem jedným útokom. Tu sa naskytne dobrá príležitosť pre spojenca menom Běžec z Temného hvozdu. Ak útočí sám, obranca si nepočíta svoju silu obrany. Úplne mi to postačuje, lebo Nazgúl nemôže dostať viac ako 1 zranenie z útoku a ostatné postavy sa venujú obyčajným nepriateľom. Horšie je brániť tak ohromnú silu útoku viackrát po sebe. Pre rýchle vysporiadanie sa s týmto kapitánom prídu vhod rôzne efekty udeľujúce priame zranenia. Keď si takýto efekt vyžaduje mať nepriateľa v oblasti odhalenia, je dobré ponechať si aktívnu lokáciu Morgulské údolí. Tá mi umožní vrátiť 1 nepriateľa v stretnutí so mnou do oblasti odhalenia. Vyberiem si Nazgúla samozrejme. Vo vyššom počte hráčov sa čas potrebný na zničenie Nazgúla skráti. Každý hráč má totiž možnosť vyhlásiť proti nemu útok. Samozrejme za predpokladu, že ovládajú postavy s kľúčovým slovom Střelec.
Každé zabitie kapitána ma posúva do ďalšej časti scenára, nepotrebujem žetóny postupu na kartách úloh. Preto je viac ako nutné byť veľmi dobre pripravený na boj už predtým ako sa stretnem s prvým kapitánom, ktorým je Murzag.
Z nových a nepoznaných nepriateľov by som začal s Morgulským strážcom. Jeho ohrozenie je 1, sila útoku 2, sila obrany 2 a 6 bodov zdravia. Má vlastnosť Mordor a cenu stretnutia 35. Vcelku príjemný nepriateľ, ktorý si posedí dlhšie v oblasti odhalenia, čo by mi nevadilo. Horšia je jeho pasívna schopnosť. Všetky zranenia, ktoré má dostať nepriateľ s vlastnosťou Kapitán, utrpí miesto neho Morgulský strážce. Funguje ako ich ochranka. Tomu zodpovedajú aj jeho body zdravia. Strážca vie prekaziť plán útoku na kapitána. Je potrebné zabiť najprv jeho.

Morgulský černokněžník je z iného súdka. Vďaka cene stretnutia 5 sa v oblasti odhalenia vôbec neohreje a ide v najbližšej fáze stretnutia do stretu s hráčom. Má ohrozenie 1, silu útoku 3, silu obrany 1, 3 body zdravia a vlastnosť Mordor. V prvých kolách mi jeho útok narobí starosti. Tiež zabiť ho bude práca minimálne pre 2 postavy, ak v hre ešte nemám nejakú zbraň ako doplnok na hrdinovi. Nesmiem zabudnúť na jeho povinný efekt. Ak sú na kartu cieľa Do věže umiestnené žetóny postupu, pridelím černokňažníkovi kartu tieňa. Týmto spôsobom má šancu získať viac efektov tieňa.
Posledným nepriateľom z tohto rozšírenia je Morgulský stopař s ohrozením 4, silou útoku 1, silou obrany 0 a 3 bodmi zdravia. Vysoké ohrozenie zvestuje aj vysokú cenu stretnutia. Tá je rovná hodnote 40. To je asi jediná starosť, ktorú mi spôsobí. Ak sa s ním stretnem dobrovoľne, položím na kartu cieľa Do věže 1 žetón postupu. Následne s ním nemám žiadny problém v obrane ani útoku.
Keďže sa jedná o záverečný scenár, nájdem tu viacero pevných nepriateľov, s ktorými som sa stretol v predchádzajúcich dobrodružstvách. Mordorský poručík má ohrozenie 2, silu útoku 5, silu obrany 2, 5 bodov zdravia a vlastnosť Mordor. Cena stretnutia 33 mi dáva dostatok času, aby som sa pripravil na stretnutie s ním. Budem to potrebovať, lebo jeho útok môže brániť len hrdina. Ešte má efekt pri odhalení, ktorý prikazuje vyhodnotiť efekt na najvyššej karte zrady v odhadzovacom balíku stretnutia. Tento efekt sa nedá zrušiť. V podstate je najlepšie, ak sa ukáže v prvých kolách, kedy je šanca, že v odhadzovacom balíku stretnutia nie je žiadna zrada. Poraziť poručíka dá trocha práce, ale nie je to nič nemožné. Väčšie starosti narobí jeho sila útoku môjmu brániacemu hrdinovi.
Ozajstným monštrom je Skřetí předvoj s ohrozením 2, silou útoku 8, silou obrany 3, 5 bodmi zdravia a vlastnosťami Mordor, Skřet. Tento kolos je veľmi ťažko brániť a rovnako tak zabiť. Poviete si, našťastie má cenu stretnutia až 40, nejaký čas vydrží v oblasti odhalenia pokiaľ sa na neho pripravím. Vďaka jeho pasívnej schopnosti to tak nie je. Ak totiž zostane Skřetí předvoj v oblasti odhalenia, nemôžem platiť zdrojmi zo zásoby zdrojov hrdinov, ktorí majú sféru vplyvu velenia, duchovnej, alebo poznania. Ak nehrám sféru taktiky, prípadne doplnok Bojová píseň, tak mám smolu a nezahrám ani jednu kartu a s najväčšou pravdepodobnosťou sa hra pre mňa skončí neúspechom.
Morgulský pavouk má ohrozenie 3, silu útoku 4, silu obrany 1, 5 bodov zdravia a vlastnosti Stvůra a Pavouk. Cena stretnutia 25 je pomerne nízka a jeho útok môžem očakávať takmer okamžite. K tomu mu výborne sedí aj efekt pri odhalení. Ten hovorí, že až do konca kola získa pavúk +1 k sile útoku za každú postavu, ktorá práve nie je vyslaná plniť úlohu. To dokáže rapídne zvýšiť pavúkovu silu útoku, v kole kedy prišiel do hry. Zbaviť sa ho bude vyžadovať minimálne 2 rodených útočníkov.
Skřetí lučištníci sú, dá sa povedať pokojnejší nepriateľ. S ohrozením 2, silou útoku 1, silou obrany 2 a 5 bodmi zdravia mi veľa starostí nenarobia. Ich vlastnosti sú MordorSkřet. Cena stretnutia 35 mi pokojne dovoľuje ponechať ich v oblasti odhalenia. Teda ak mi neprekáža kľúčové slovo Lukostřelba X, kde X je počet rôznych typov sfér vplyvu na kartách hrdinov v hre. Podľa počtu hráčov sa táto hodnota môže pohybovať v rozmedzí 1-4. Ak mám v hracom balíku zaradené liečenie a nachádza sa aj v hre, pripravené k použitiu, nemusím sa lukostrelcov obávať.
Posledným, relatívne najslabším nepriateľom je Lesní netopýr. S ohrozením 1, silou útoku 1, silou obrany 1 a 1 bodom zdravia mi nespôsobí žiadne problémy. Jeho vlastnosť je Stvůra. Cena stretnutia 18 ho okamžite pošle do boja, z ktorého určite nevyviazne živý. Bolestivý je efekt pri odhalení prikazujúci udeliť 2 zranenia hrdinovi plniacemu úlohu a odobrať tohto hrdinu z úlohy. Ak plním úlohu tak povediac na hrane, netopier mi spôsobí pekný škrt v mojich plánoch. Vybrať hrdinu, ktorý môže dostať 2 zranenia a zároveň by mal mať najmenšiu silu vôle, a neutrpel som tak príliš na úlohe, nemusím byť vôbec jednoduché. Efektu sa dá vyhnúť tým, že pošlem plniť úlohu iba spojencov. To však vyžaduje kontrolu nad balíkom stretnutia.
To by boli všetci nepriatelia. Je ich pomerne dosť a väčšinou sú to pekní drsňáci, čo svedčí o tom, že scenár je silno zameraný na boj.

Zrady

Pozriem sa teraz na karty zrád, ktoré zaberajú tretinu balíka stretnutia. Neprostupná mlha mi dáva na výber z dvoch možností. Buď umiestnim na kartu Do věže 3 žetóny postupu, alebo odhalím X ďalších kariet z balíka stretnutia. X je samozrejme počet hráčov v hre. V jednom hráčovi zrada nenarobí žiadne škody. Jednoducho ju vymením za ďalšiu kartu stretnutia. Vo vyššom počte hráčov už to problém bude. Odhalí sa vyšší počet kariet stretnutia. Vtedy môže byť lepším riešením položiť žetóny postupu na kartu cieľa. To však nie je dobrý nápad, ak sa na nej už nejaké žetóny nachádzajú.
Neutuchající zloba mi hneď zdvihne ohrozenie presne o hodnotu 2. To mi skráti prípravu na nebezpečných kapitánov. Následne ma nepoteší efekt pri odhalení. Každý hráč musí odhodiť 3 karty z ruky, alebo umiestniť 1 žetón postupu na kartu Do věže. Pri tejto zrade viac zabolí zvýšenie ohrozenia ako samotný efekt. Predsa len, nikto nezahodí 3 karty z ruky, všetci si radšej zvolia druhú možnosť. Výnimkou môže byť vysoký počet žetónov na karte cieľa v závere hry.

Hrozba mrtvého města pekne zužitkuje prácu dvoch vyššie popísaných zrád. Každý hráč si zvýši úroveň ohrozenia o počet žetónov postupu na karte Do věže. Pokiaľ na nej žiadne žetóny nie sú, zrada má Nápor. V situácii s veľkým počtom žetónov postupu na karte cieľa príde k rapídnemu zvýšeniu ohrozenia a to môže viesť ku koncu hry stretnutím s kapitánom, alebo viacerých nepriateľov s vyššou cenou stretnutia sediacich v oblasti odhalenia. V takom prípade si táto zrada koleduje o zrušenie efektu pri odhalení.
Poslednou novou zradou je Žene je hrůza. V prvom rade tu nájdem Nápor, čo ma určite nepoteší. Efekt pri odhalení umiestni na kartu Do věže 1 symbolický žetón postupu. To však záleží od toho, koľko žetónov už na karte cieľa je.
Zo starých zrád tu nájdem to najhoršie z celého cyklu. Je to samotná Síla Mordoru. Dobrá správa je, že sa tu nachádza len v jednej kópii. Teraz nasledujú zlé správy. Musím si zvýšiť ohrozenie o 3 a spočítať všetky karty stretnutia v oblasti odhalenia, ktoré následne zamiešam do balíka stretnutia. Potom odhalím rovnaký počet kariet z balíka stretnutia a pridám ich do oblasti odhalenia. Tento efekt sa nedá zrušiť a teda jedinou možnosťou ako sa mu ubrániť, je kontrola nad balíkom stretnutia. Tu poslúži napríklad hrdina Denethor. Ešte upozorním, že karty Do věže a všetci kapitáni nemôžu opustiť oblasť odhalenia na základe tohto efektu, ale započítať ich musím. O to je tento efekt v tomto scenári bolestivejší.
V ničom nezaostáva ani zrada Pánova zloba, ktorá dokáže ukážkovo vyčistiť stôl na mojej strane. Pri jej odhalení zvolím jednu sféru vplyvu. Každá postava pod mojou kontrolou, ktorá nepatrí do vybranej sféry vplyvu, utrpí 3 zranenia. Zrušenie efektu, alebo mono hrací balík sú riešením na tento problém. Hrací balík zložený z viacerých sfér bude mať s týmto efektom veľa starostí, najmä ak hrdinovia už majú nejaké zranenia.
Poslednou zradou s ktorou sa stretnem v Morgulském údolí je Pozorovatel v lese. Jej snahou je zvýšiť ohrozenie hráčov o počet postáv vyslaných plniť úlohu. Ak je oblasť odhalenia plná a ja musím vyskladať vysokú hodnotu sily vôle, zrada ma zasiahne plnou silou. Pri rozbehnutej hre a vyčistenej oblasti odhalenia by to mohlo byť v pohode, ale v tomto scenári sa nachádza najmenej kapitán v oblasti odhalenia permanentne.

Efekty tieňa

Dobré tri štvrtiny kariet balíka stretnutia obsahujú efekt tieňa. Je to pomerne vysoké číslo a aj vysoká šanca, aby sa v boji s nepriateľom prihodilo niečo nepredvídané. Na druhej strane je veľká pravdepodobnosť, že sa nespustí v poradí druhý efekt na karte Pána Alcarona a on nebude znova útočiť. Pozrime sa teraz aké efekty tieňa môžem očakávať. Samozrejme väčšina z nich pracuje so žetónmi postupu na karte Do věže. Potom tu mám klasické zvýšenie sily útoku a ohrozenia.
Efekty tieňa so žetónmi postupu:

  • polož 1 žetón postupu na kartu cieľa, alebo vyrieš tento útok ako nebránený
  • ak tento útok zabije postavu, polož 1 žetón postupu na kartu cieľa
  • útočiaci nepriateľ získa +1 silu útoku za každý žetón postupu na karte cieľa
  • útočiaci nepriateľ má +1 silu útoku, ak je útok nebránený, polož 1 žetón postupu na kartu cieľa

Efekty tieňa zvyšujúce ohrozenie hráča:

  • každý hráč si zvýši ohrozenie o počet nepriateľov s ktorými je v stretnutí
  • brániaci sa hráč si zvýši ohrozenie o X, kde X je ohrozenie útočiaceho nepriateľa

Efekty tieňa zvyšujúce silu útoku a prideľujúce ďalšie karty tieňa:

  • útočiaci nepriateľ získa +2 silu útoku
  • útočiaci nepriateľ získa +1 silu útoku za každú pridelenú kartu tieňa
  • prideľ útočiacemu nepriateľovi 2 ďalšie karty tieňa
  • ďalšie 2 efekty tieňa zvyšujúce silu útoku som už spomenul vyššie

Efekty tieňa premiestňujúce nepriateľa:

  • vráť útočiaceho nepriateľa do oblasti odhalenia po vyriešení jeho útoku
  • útočiaci nepriateľ sa stretne s ďalším hráčom a okamžite zaútočí, ak je to možné. Tento efekt tieňa je v sólo hre našťastie neškodný, pretože ďalší hráč neexistuje.

Pri toľkom množstve efektov tieňa nie je dobré ponechať nič na náhodu a radšej sa dobre pripraviť. Ideálne je zaradiť do hracieho balíka karty na rušenie efektov tieňa. Ako príklad uvediem udalosť Ukvapený úder, alebo doplnok Hořící větev. Za predpokladu, že hrám správne sféry vplyvu.

Hrací balík

Pri zostavovaní hracieho balíka pre toto dobrodružstvo som siahol po iných sférach ako som zvyknutý. Písal som už, že scenár je silno bojovo zameraný, ale ja som aj tak zvolil sféru duchovnú a poznania. Okrem boja je tu dôležitá aj sila vôle a hlavne nízke štartovné ohrozenie, v ktorom by som sa rád zdržal čo najdlhšie. Rozhodol som sa aj pre kontrolu balíka stretnutia. Bude to beh na dlhú trať. Z toho dôvodu chcem dostať na ruku dôležité karty čo najskôr. Potrebujem teda ťahanie kariet vo vysokom počte.
Rozoberiem teraz hrací balík, ktorý som si pripravil pre tento scenár v sólo hre.

Pomaly ďalej zájdeš

Hrdinovia (štartovné ohrozenie 19):
Denethor (Core Set)
Glorfindel (Foundations of Stone)
Mirlonde (The Drúadan Forest)

Vybral som si sféru duchovnú a poznania. Vo sfére poznania to je hrdina Denethor, ktorý je kľúčovou postavou balíka. Je to môj jediný obranca a zároveň zvládne kontrolovať balík stretnutia. Dôležitá činnosť, ktorá mi zabezpečí, že sa naslepo nestretnem s ničím neočakávaným. Má silu obrany 3, čo v porovnaní s útokom kapitánov určite nepostačí, ale to si pokryjem zopár doplnkami. Druhým hrdinom vo sfére poznania je Mirlonde. Na začiatku hry to pre mňa znamená -2 k štartovnému ohrozeniu za 2 hrdinov vo sfére poznania. Zároveň má silu vôle a útoku 2. Pomôže mi teda plniť úlohu, ale aj v útoku na nepriateľské jednotky. Znesie aj nejaké zranenie z Lukostřelby (Archery), alebo z efektu pri odhalení. Mirlonde a Denethor majú len 3 body zdravia. Určite je to málo, ale spolu s liečením mi to úplne postačuje. Posledným hrdinom a jediným vo sfére duchovnej je Glorfindel s ohrozením 5. Prispeje mi k veľmi peknému štartovnému ohrozeniu na hodnote 19, čo ma minimálne 2 kolá udrží v Utajení (Secrecy). Glorfindel bude plniť úlohu každé kolo a ak bude mať doplnok Světlo Valinoru tak určite využijem aj jeho silu útoku 3. Vlastne jeho 2 akcie za kolo sú pre mňa veľmi dôležité. Ako bonus mi poslúži jeho 5 bodov zdravia na položenie nejakých žetónov zranení. Prístup do sféry duchovnej mi zabezpečí spojenca so silou vôle, ale najmä karty udalosti na zníženie ohrozenia. To je pre mňa veľmi dôležité, lebo bez poriadnej prípravy nemá zmysel púšťať sa do boja s kapitánmi.

Spojenci (22):
2x Erebor Hammersmith (Core Set)
2x Erebor Record Keeper (Khazad-dûm)
3x Gandalf (Core Set)
1x Gléowine (Core Set)
1x Henamarth Riversong (Core Set)
1x Ithilien Archer (Encounter at Amon Dîn)
2x Ithilien Tracker (Heirs of Númenor)
3x Master of the Forge (Shadow and Flame)
2x Mirkwood Runner (Return to Mirkwood)
3x Silvan Refugee (The Drúadan Forest)
2x Warden of Healing (The Long Dark)

Podstatnú úlohu zohrá spojenec Mistr hutě. Nájde mi doplnky, ktoré sú veľmi dôležité pre správny chod hracieho balíka. Neskôr ho môžem použiť ako obrancu pri útoku niektorého z kapitánov. Ereborský kronikář, Elfský uprchlík a Henamarth Píseň řeky svoju prácu odvedú pri plnení úloh, čo ocením hlavne pri rozbehu hry. Ak bude Denethor pracovne vyťažený, Henamarth nazrie na vrchnú kartu balíka stretnutia miesto neho. Elfský uprchlík neprežije zradu Pánova zloba, ale potrebujem ho hlavne na rozbeh hry. Lučištník z Ithilienu je jedným z mojich útočníkov. Má zaujímavú reakciu. Ak pri útoku zraní nepriateľa, tento sa vráti späť do oblasti odhalenia. To využijem v závere hry na vrátenie Nazgúla späť do oblasti odhalenia. Stopař z Ithilienu je ďalším z útočníkov, alebo ak bude treba použijem jeho akciu. Keď viem, že vo fáze úlohy bude odhalený nepriateľ s vysokým ohrozením, vyčerpám stopára, aby som toto ohrozenie znížil na nulu. Obaja spomenutí spojenci majú spoločnú vlastnosť Hraničář, ktorú využijú za pomoci doplnku Hraničářsky luk na udelenie priamych zranení. Práve toto ostreľovanie nepriateľa v oblasti odhalenia je časťou mojej stratégie. Preto stojí za zamyslenie či vziať 2 kópie Lučištníka z Ithilienu na úkor Stopaře z Ithilienu. Běžec z Temného hvozdu je spojenec, ktorý tiež prispeje svojou silou útoku k porazeniu nepriateľov. Jeho schopnosť, ak útočí sám tak si nepriateľ nepočíta svoju silu obrany, použijem pri Nazgúlovi. Ten nemôže utrpieť viac ako 1 zranenie počas útoku a na to mi úplne postačuje samotný bežec. Ostatné postavy budú útočiť na iných nepriateľov. Ereborský kovář má podpriemerné atribúty, ale to mi nevadí. V prípade potreby sa pripojí na úlohu, alebo k nejakému útoku. Má 3 body zdravia, čo použijem pri rozdeľovaní zranení z Lukostřelby. Pri vstupe do hry si môžem vrátiť vrchný doplnok z odhadzovacieho balíka späť na ruku. Keď nepôjde hra podľa plánu recyklujem si takto doplnok Lesní léčka. Gléowine bude ťahať karty, alebo sa pripojí na úlohu. Dozorčí Domů uzdravování zastane veľmi dôležitú úlohu a to liečenie. Postará sa najmä o Denethora ako môjho hlavného obrancu, ale aj o ošetrenie zranení z Lukostřelby. Ešte mi zostal Gandalf, ktorým si podľa potreby vylepším aktuálnu situáciu na stole. Ak nebudem mať na ruke kľúčové karty, tak si ich skúsim potiahnuť. Možno budem potrebovať znížiť svoje ohrozenie, aby som získal ešte trocha času na prípravu. Aj tu svoju prácu odvedie Gandalf.

Doplnky (20):
2x A Burning Brand (Conflict at the Carrock)
1x Asfaloth (Foundations of Stone)
2x Blood of Númenor (Heirs of Númenor)
2x Forest Snare (Core Set)
3x Light of Valinor (Foundations of Stone)
1x Protector of Lórien (Core Set)
3x Ranger Bow (Assault on Osgiliath)
3x Resourceful (The Watcher in the Water)
1x Song of Wisdom (Conflict at the Carrock)
2x Unexpected Courage (Core Set)

Samotný počet doplnkov v hracom balíku svedčí o ich dôležitosti. Najdôležitejšie je Světlo Valinoru. Bez neho bude Glorfindel ako jednoruký bojovník. To je bez debaty. Pokiaľ som v móde Utajení, chcem za 1 zdroj dostať na Denethora doplnok Zásoby. Získa na začiatku každého kola o zdroj viac. Tie použijem na platenie kariet, ale aj na zvýšenie sily obrany. Beriem 3 kópie, ale úplne postačuje keď bude v hre len jedna. Aby sa Denethor pri obrane nemusel obávať efektov tieňa pribalím mu Hořící větev. Pre tento scenár je to kľúčový doplnok. Ďalej obrannú silu hrdinu Denethora zlepším doplnkom Krev Númenoru. Vďaka nemu odhodím 1 zdroj zo zásoby Denethora, aby získal +1 silu obrany do konca fáze za každý zdroj vo svojej zásobe zdrojov. Toto je jeden dôvod prečo hrám Zásoby. Poslednou možnosťou ako zlepšiť Denethorovu obranu je doplnok Ochránce Lórienu. Nejaké karty na zahodenie z ruky sa vždy nájdu. V prípade nutnosti využijem Denethora týmto spôsobom aj pri plnení úlohy. Asfaloth príde ku Glorfindelovi a pomôže mi z preskúmaním lokácií. Lesní léčka zabráni neočakávanému vyčíňaniu kapitánov (okrem Nazgúla), alebo niektorých silnejších nepriateľov. Hraničářský luk príde na spojencov s vlastnosťou Hraničář. Luk spolu s postavou ku ktorej je pripojený vyčerpám a udelím 1 zranenie jednému nepriateľovi v oblasti odhalenia. Strelba z luku urýchli boj s kapitánmi zatiaľ čo oni budú stále sedieť v oblasti odhalenia. Pomocou Mistra hutě by nemal byť problém sa k nim dostať v čas. Pri Nazgúlovi musím nájsť spôsob ako ho dostať naspäť do oblasti odhalenia. Akcia luku nie je obmedzená na žiadnu fázu, môžem ho použiť aj po odhalení nepriateľa vo fáze úlohy pred jej celkovým vyriešením. Nečekaná odvaha je len pre Denethora. V jednom kole bude brániť útok nepriateľa a zároveň nahliadne do balíka stretnutia. Ak bude mať pripojenú aj druhú kópiu, môže brániť útoky dva. Doplnok Píseň moudrosti pôjde na Glorfindela, ktorého zdroje použijem na platenie kariet zo sféry poznania, ale najmä získa ochranu pred zradou Pánova zloba.

Udalosti (11):
3x Daeron’s Runes (Foundations of Stone)
3x Elrond’s Counsel (The Watcher in the Water)
3x Mithrandir’s Advice (The Steward’s Fear)
2x Secret Paths (Core Set)

Daeronovy runy a Mithrandirova rada ťahajú karty z môjho hracieho balíka. Obe udalosti potiahnu 2 karty. Jedna vyžaduje zahodenie karty z ruky, čo by nemal byť problém, a druhá stojí 1 zdroj. Zahodenie karty z ruky môžem skombinovať s neskorším zahraním spojenca Ereborský kovář. Zahodím doplnok a ten si o chvíľu vrátim späť na ruku. Udalosť Elrondova rada mi zabezpečí nízke ohrozenie po dlhšiu dobu a ja to využijem na kvalitnú prípravu. Tajné stezky vynulujú ohrozenie lokácie v oblasti odhalenia. Udalosť je neoceniteľná hneď na začiatku hry, kedy ma čaká lokácia s ohrozením 3, ale aj neskôr počas hry. Je tu lokácia s ešte vyšším ohrozením.

Musím napísať, že hrací balík nedokáže vyhrať každú hru. Veľmi záleží na prvých kolách, kedy je väčšinou výška ohrozenia kariet stretnutia v oblasti odhalenia väčšia ako sila vôle na postavách vyslaných plniť úlohu. Tu je dôležité neprehrať na úlohe o príliš vysokú hodnotu, lebo nechcem, aby sa mi prudko zvýšilo ohrozenie.
Hru dokáže ukončiť aj silný nepriateľ odhalený na začiatku hry. Vzorovým príkladom je určite Skřetí předvoj. Ten má síce cenu stretnutia 40, ale ja nechcem aby sedel v oblasti odhalenia, lebo by som nemohol platiť zdrojmi za karty. Na druhej strane ak sa s ním stretnem, nemám šancu ubrániť jeho silu útoku 8 a tiež ho poraziť.
Keď sa mi podarí prežiť prvé kolá, môžem pomaly začať rozvíjať svoju plánovanú stratégiu. Vykladať jednu kartu za druhou a udržiavať si nízke ohrozenie. To všetko do času, kedy budem pripravený stretnúť sa v súboji s jednotlivými kapitánmi. Prvých dvoch porazím okamžite a s Nazgúlom mi to potrvá trocha dlhšie z dôvodu jeho pasívnej schopnosti redukcie utŕžených zranení.

V úvodnej ruke chcem určite vidieť Světlo Valinoru. Je pre mňa životne dôležité zotrvať dlho na nízkom ohrození. Ďalej by tam nemali chýbať nejaké postavy schopné pomôcť mi na úlohe. V balíku mám Ereborského kronikáře a Elfského uprchlíka, ktorí sú na to určení. Poteší Mistr hutě na hľadanie doplnkov a udalosti na ťahanie kariet. V čo najkratšom čase by som chcel na ruku doplnok Zásoby, aby som ho stihol zahrať pokiaľ som v móde Utajení. Predsa len je rozdiel zaplatiť jeden zdroj miesto štyroch. Neskôr budem pomaly vykladať na stôl útočníkov do doby, keď budem schopný poraziť prvých dvoch kapitánov jedným vyhláseným útokom.
Morgulské údolí je výborným uzatvorením cyklu Proti stínu. Nie je tu síce žiadna originálna mechanika, kartu cieľa Do věže počítať nemôžem, ale dobrodružstvo je plné boja a čo sa týka fáze úlohy, v sólo hre je to skutočná výzva. Našťastie karty úloh nepotrebujú žetóny postupu. Scenár musím len odporučiť. Bohužiaľ sa jedná asi o posledný preložený kúsok do českého jazyka.

Odkaz na použitý hrací balík na Ringsdb.com – https://ringsdb.com/deck/view/176299

Video zo sólo hrania scenára Morgulské údolí.

This entry was posted in Stratégie and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár